Отримання житлової субсидії: ключові умови та нюанси
Житлова субсидія є державною соціальною допомогою вразливим категоріям осіб і у процесі її отримання є свої правила та вимоги. Дізнаємося відповіді на питання, які допоможуть зібрати потрібні документи для отримання субсидії та визначити оптимальний спосіб їх подання. Цією інформацією з «Пульсом» поділився начальник Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області Юрій Козак.
Актуальне питання сьогодення: чи має право на житлову субсидію сім'я, яка винаймає будинок без укладання договору наймання (оренди)?
- Житлова субсидія може бути призначена одному із членів домогосподарства, які не зареєстровані (не задекларовані) в житловому приміщенні, але фактично проживають у ньому на підставі договору наймання.
Але звертаю увагу, що без укладеного договору наймання (оренди) житла субсидія може бути призначена у разі, коли люди, які проживають в житловому приміщенні, що не є їх власністю, є внутрішньо переміщеними особами.
Чи може особа, яка одноосібно виховує дитину віком 5 років та не працює понад півроку, отримати житлову субсидію?
- Так, така особа має право на отримання житлової субсидії. Житлова субсидія призначається, якщо особа одноосібно виховує дитину віком до шести років, незалежно від отримуваних/неотримуваних доходів. Для отримання житлової субсидії необхідно підтвердити факт одноосібного виховання дитини до шести років будьяким з таких документів:
- витягом про внесення відомостей про батька згідно зі статтею 135 Сімейного кодексу України;
- свідоцтвом або рішенням суду про розірвання шлюбу.
Розкажіть, будь ласка, детальніше: хто належить до осіб, які одноосібно виховують дітей до шести років або дітей з інвалідністю при визначенні права на призначення житлової субсидії?
До таких осіб належать:
- один з батьків, якщо він (вона) є вдівцем (вдовою) або розлучений (розлучена) та не отримує аліментів;
- один з батьків, якщо другий вважається безвісно відсутнім за рішенням суду або має правовий статус особи, зниклої безвісти;
- один з батьків, якщо другий за рішенням суду позбавлений батьківських прав та не сплачує аліментів;
- один з батьків, якщо другий визначений недієздатною особою;
- одинока матір/батько (у свідоцтві про народження дитини не зазначено батька/матір або дані про одного з них вказані зі слів матері/батька);
- один з батьків, рішенням суду якому/якій встановлено факт самостійного виховання дитини/дітей;
- одинокий опікун.
Звертаю вашу увагу, що у зазначених випадках необхідні документи, що підтверджують належність до однієї із вищезазначених категорій та факт їх підтвердження в офіційних джерелах інформації.
Чи може особа, яка зареєстрована за однією адресою, а фактично проживає за іншою отримувати житлову субсидію за двома адресами одночасно?
- Ні. Житлова субсидія не може призначатися одночасно і за зареєстрованим місцем проживання особи, і за її задекларованим місцем проживання, і за місцем її фактичного проживання.
А якщо особа сплачує добровільний пенсійний внесок, чи має вона право на житлову субсидію?
- Відповідно до Положення про порядок призначення житлових субсидій вона призначається, якщо особа сплатила (або сплатили за неї, в тому числі й добровільно) єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування в розмірі, не меншому ніж мінімальний, протягом кварталу, що передує кварталу перед місяцем звернення за призначенням житлової субсидії або перед місяцем, у якому житлова субсидія призначається без звернення громадянина. Але це неодноразова сплата.
Тобто, якщо протягом періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, людина сплачувала добровільний внесок у сумі, не меншій ніж мінімальний страховий внесок (з 1 січня 2024 року - 1562 грн., а з 1 квітня 2024 року - 1760 грн. на місяць) вона має право на призначення житлової субсидії.
Які існують способи подання заяви на житлову субсидію і чи можна це зробити онлайн?
- Що стосується способів подання заяви, передбачено такі варіанти:
1. Особисто: звернутися до будьякого сервісного центру Пенсійного фонду України незалежно від місця проживання, до Центру надання адміністративних послуг або до уповноваженої особи територіальної громади.
2. Дистанційно: через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України, єдиний портал державних послуг «Дія» або мобільний застосунок «Пенсійний фонд».
3. Також можна відправити заповнені документи звичайною поштою.