Як я здавала НМТ-2024
Складання національного мультипредметного тесту (НМТ) стало непростим випробуванням для молоді, що цього року закінчила школу, адже за постановою МОН України чотири іспити з різних предметів мають бути складені в один день, протягом чотирьох годин.
Екзамени проводяться в укриттях тимчасових екзаменаційних центрів (ТЕЦ) в умовах жорсткої конфіденційності, пов’язаної з військовим станом. Саме тому учасники дізнаються адреси та дати проведення у своєму електронному кабінеті на офіційному сайті та не мають права розголошувати їх, особливо на просторах соцмереж.
Система самого тестування зазнала певних змін порівняно з минулим роком. Тепер до переліку обов’язкових увіходять три предмети - математика, українська мова та історія України. Також значно розширився список предметів на вибір, тому абітурієнти можуть обрати для складання іноземну мову, українську літературу, географію, фізику, біологію або хімію. Порядок оцінювання залишився тим самим - іспит оцінюється за 200-бальною системою, в якій мінімальним балом для зарахування його проходження є 100. Завдання складаються лише з тестових запитань, не передбачаючи відкритих відповідей.
Заразом і мені з моїми знайомими пощастило долучитися до лав екзаменованих основної сесії цього червня. Звичайно, всі перебували в дуже схвильованому стані, особливо останні два дні перед іспитом.
Із процедурою проведення ми були ознайомлені заздалегідь, але були певні моменти, що залишалися неясними. Найбільшу стурбованість викликало питання про те, буде НМТ проводитися в укритті або ж в аудиторії, з якої під час тривоги потрібно буде перейти до безпечного місця. На щастя, сам іспит проводився у сховищі та всі екзаменовані були дуже цим задоволені, оскільки це зменшило наші хвилювання щодо ракетних обстрілів і позбавило нас від необхідності витрачати час на походи до укриття.
Наш ТЕЦ був комфортно обладнаний, у просторому сховищі було дві окремі аудиторії, вентиляція, вбиральня, чай та кава, гарний інтернет. Також під час перерви нам дозволили вільно пересуватися територією закладу. Крім того, більшість моїх знайомих та я можемо зазначити, що старші інструктори, які стежать за процедурою проходження тестування, були дуже приємними і залюбки відповідали на організаційні питання. Хоча дехто з моїх друзів складав екзамени в інших центрах і, як з’ясувалося, не всі вони могли запропонувати умови належної якості. Одна дівчина жалілася, що під час тесту її комп’ютер дуже сильно гальмував, що постійно відволікало її від завдань.
Нам було дозволено взяти із собою за стіл пляшку води та ручку, а весь процес проходження іспиту записувався на камеру. Ми дізналися свої результати одразу ж після проходження іспиту, адже наразі всі відповіді перевіряються комп’ютером, без залучення викладачів. Це допомагає зробити тест незалежним, зменшити його вартість і час проведення.
Всім абітурієнтам відомо, що зараз в інтернеті можливо знайти безліч варіантів із завданнями минулорічних екзаменів, окрім того, навесні цього року МОН публікувало актуальні демоваріанти для кожного з предметів, що складалися випускниками. Виконання цих варіантів стало моїм основним засобом підготовки до НМТ і дуже допомогло мені звикнути до формату мультитесту та зрозуміти структуру завдань. Щодо демоверсії можу зазначити, що загалом питання з неї були схожі на питання із самого іспиту, та дехто скаржився, що вони занадто легкі в порівнянні з ним.
Звичайно, перед написанням екзамену всі ми мали якісь очікування щодо своїх результатів. Вони були зумовлені переважно тим, яку кількість зусиль учень вклав у підготовку. Для мене вони справдилися, я склала іспит приблизно на ті ж бали, що розраховувала. Також були ті, хто витратив цілий рік на підготовку, але отримав посередні бали і був розчарований, або ті, хто не готувався взагалі та зміг набрати прохідні бали з усіх предметів.
Ми з моїми друзями прийшли до висновку, що багато залежало від нашої удачі і того, питання з яких тем нам попалися. Адже мало кому вдалося ідеально опрацювати всі теми, люди, яким не пощастило із варіантом, часто відповідали навмання і отримували гірші результати.
Який же з предметів став найважчим для екзаменованих? Я гадаю, однозначної відповіді на це питання дати неможливо, але можу сказати, що для більшості людей цим предметом стала історія України. Це пов’язано з тим, що цей предмет рідко вивчається поглиблено, містить дуже багато тем та здається багатьом дітям нецікавим. Крім того, в один з попередніх років його прибирали з переліку обов’язкових, тому учні дещо розслабилися стосовно його вивчення. Тим не менш, для людей, що старанно готувалися до історії, вона виявилася не таким вже і складним випробуванням. Також в певних сесіях були люди, яким найважче далися українська мова або українська література.
Цікавим є те, що наразі підготовка дітей з 9 по 11 класи до державних іспитів стає все більш прибутковим бізнесом. Відкривається все більше онлайн-шкіл, що пропонують поглибити знання ваших дітей, повторити з ними шкільну програму та зробити акцент на найголовніших для НМТ темах. Коштують послуги таких організацій не дуже дешево і, якщо зважити на те, що в свої групи вони набирають сотні учнів, це дійсно можна вважати дуже вигідною справою.
Особисто я не користувалася допомогою подібних курсів, адже надала перевагу самостійній підготовці з вільним графіком, а з частини предметів вже мала достатні знання і не бачила сенсу в повторенні. Але дехто з моїх знайомих записувався на них і відгуки були досить позитивні. Вони стверджували, що такі школи мотивують готуватися, дають великий обсяг інформації для повторення та зворотній зв’язок.
Загалом, можна наголосити, що НМТ - це дуже важливий етап в житті молоді та до нього потрібно ставитися відповідально. Тим не менш, ми маємо дбати про себе і пам’ятати, що наше фізичне та ментальне здоров’я набагато важливіше за іспити.
Маргарита СЬОМОЧКИНА,
випускниця Криворізького ліцею
№107 «Лідер»